Guide til Grefsenkollens beste løpestier

Om du blir med på torsdagstreningene til Sidespor løpeklubb kan du løpe på denne stien.

Grefsenkollen i Oslo er optimalt for deg som liker gøyale og utfordrende løpestier.

Tekst og foto: Bjørnar Eidsmo

Grefsenkollen har et mylder av stier. Det kan derfor være vanskelig å følge ruter her, og morsommere å bare velge stier som ser gøy ut, og som tar deg i en retning du ønsker.

Samtidig er det noen stier som er spesielt fine å løpe og verdifulle å vite om for å lage forbindelser mellom ulike steder rundt åsen. Under finner du flere av disse stiene.

Om du er patreon av sidespor.no kan du også be om å få laget GPX-filer som setter disse stiene sammen til fine turer.

• Støtt driften av sidespor.no og Sidespor løpeklubb og få:
    - skreddersydde GPX-filer for turer og stier omtalt på sidespor.no
    - tilgang til eksklusivt innhold
    - 1:1 råd om utstyr og konkurranser

Medlemskap koster bare 30 kr pr mnd.

Bli en patreon av Sidespor

• Løp
    Sikt mot Akebakkeskogen eller Lofthus.

Sykkel
    Sykle til Disen, Akebakkeskogen eller Lofthus.

Kollektivt

• T-bane til Sinsen - løp gangvei til Lofthus

• T-bane til Storo - løp asfalt til Akebakkeskogen

• Trikk til Disen - løp asfalt til Akebakkeskogen

• Buss 31 til Årvoll senter - løp asfalt til Lofthus

• Buss 25 og 33 til Lofthus

• Buss 56 til Akebakkeskogen

Bil
    Du finner gateparkering i sideveier mellom Storo og Disen. Det er noen få parkeringsplasser i Akebakkeskogen, og det er også mulig å finne noen i området nær Lofthus.

Barnålstier i furuskogen mellom Lofthus og Grefsenkleiva

Mellom Lofthus og Grefsenkleiva skisenter er en flott furuskog nedenfor grusveien med lettløpte stier. Kartgrunnlag: Strava

• Ved busstoppet på Lofthus se etter skilt til blåmerket sti i Kildeveien.

• Følg blåmerket sti oppover. I første stikryss etter 100 meter fortsett videre opp til høyre i den bratte skrenten.

• Derfra kan du følge stien som går “nederst” langs bebyggelsen over til Grefsenkleiva skisenter.

Dette området består av en åpen furuskog med lite stigning. Her kan du også lage lettløpte runder, eller raske intervalløkter der du bruker flere av stiene i denne skogen.

Stigningen fra Grefsenkleiva sør til Grefsenkleiva nord

Denne stien er en skikkelig godbit for motbakketrening og utfortrening. Kartgrunnlag: Strava

Følg grusveien forbi varmestua ved skisenteret. I den første svingen finner du en tydelig sti opp til venstre når du kommer fra den retningen. Stien leder til en del av Grefsenkollen som er mindre brukt, med supre stier for å trene både stigning og utforløping.

Etter ca 400 meter kommer du opp på en liten høyde. Stien rett frem leder til Trollvann. Ta heller stien ned til venstre for å løpe videre mot toppen. Like etter krysser du blåstien til Trollvann og fortsetter rett opp på andre siden. Hold mot høyre i de neste stikryssene så lenge de leder oppover. Da vil du ende opp på toppen av Grefsenkleiva sin nordlige del ved en gammel startbu for alpinistene.

Derfra kan du løpe videre til Grefsenkollen restaurant for en is, tilbake der du kom fra for flere runder, eller ned til Trollvann.

Stigningen har 130 høydemeter og en distanse på 640 meter.

Blåstien fra Lofthus til Trollvann

Dette er den enkleste og raskeste ruta på sti fra Lofthus til Trollvann.

• Blåstien starter i Kildeveien ved Lofthus busstopp og leder mot Trollvann.

• Følg blåstien opp skrenten mot høyre.

• Fortsett gjennom furuskog og blandingskog.

• Kryss skisenteret.

• Juli og august: Husk å se etter blåbær i skogen etter skisenteret.

• Det finnes et sidespor opp til Haralds hytte like før du løper litt ned i en slags kløft.

• Etter 1,5 km kommer du til Trollvann.

Ved Trollvann har du flere gode muligheter

• Løp rundt til nordsiden av vannet, og følg grusen ut til bilveien. Løp ned til Panoramstien som beskrevet under.

• Løp rundt hele vannet.

• Fortsett til Langevann og eventuelt Linderudkollen.

• Ta sti ned i kløfta fra den lille demningen til gammelskogen sørover igjen.

• Løp opp til toppen av Grefsenkollen.

Grefsenkollens lengste stigning

Dette er stivarianten av en rute brukt i et motbakkeløp Therese Johaug arrangerte. Da gikk ruta på asfalt videre fra bommen på Lofthus og på grus til toppen.

Denne ruta kan tas i et jafs, eller du kan dele den opp i mindre deler for motbakkeintervall.

For mest mulig stigning starter du i bunn av bakken ved fotballbanen på Disenstua. En kortere variant er å starte på Lofthus eller ved Akebakkeskogen.

Når du kommer til Lofthus busstopp tar du inn på blåstien fra Kildeveien mot Trollvann. Etter ca 100 meter og den første bratte bakken fortsetter du rett frem, og ikke opp den neste skrenten til høyre der blåstien er. Nå løper du i en skog med høye trær og mange ekorn, fugler og insekter.

Kryss grusveien og fortsett på den enda brattere stien på andre siden som følger et høydedrag oppover. Her kan det også være en idé å trene på å gå bratt og raskt.

Etterhvert krysser du grusveien igjen. Fortsett på stien på andre siden som tar deg opp til skibakken. Kryss den og finn stien i skogen på andre siden.

Du kan stoppe ved utsiktspunktet i skibakken, eller fortsette enda noen høydemeter til toppen av forbindelsesløypen mellom Grefsenkollen nord og sør/ øst.

Grefsenkleiva

Det er populært å trene motbakke her.

Grefsenkleiva kan brukes på flere måter for å få motbakketrening og utfortrening med ulike helninger. Du kan starte helt i bunn ved parkeringen, eller på neste nivå ved varmestua.

Fra varmestua kan du løpe/ gå i stien i selve bakken, eller bruke stien under t-krok traseen. Du kan også løpe opp den slakere skibakken til venstre.

Ned igjen kan du løpe samme vei om du ønsker å herde lårene for bratt utfortrening. Andre alternativ er stiene du ser på kartet mellom skibakkene, eller å følge den slakere skibakken mot vest ned til varmestua.

Grefsenkleiva egner seg også for å trene på bruk av løpestaver. Da anbefaler jeg heistraseen da den ikke er så gjengrodd som den bratteste skibakken.

Pizzastien fra Langsetløkka til Grefsenkollen

Etter en runde i Lillomarka kan det friste med pizza. Da er denne stien fin. Kartgrunnlag: Strava

Det tok tid før jeg fant denne stiforbindelsen fra Langsettløkka til Grefsenkollen der du unngår å havne for nær hagen til folk.

• Følg asfalten i Lachmannsvei og opp venstre til Rundhaugveien.

• Der Rundhaugveien når sin topp skal du bratt tilbake til venstre oppover.

• Følg svingen rundt og ta andre til venstre. Du kommer da til en gårdsplass med en sti i enden. Se bildet under for detaljer.

• Hold venstre i neste stikryss, og deretter høyre. Følg stien oppover til en grusvei. Du er nå 20 meter fra Stirsdagsløypa.

• Ta til høyre på grusveien, og til venstre igjen inn på sti etter 20 meter. 10 meter inn på stien tar du til høyre og følger stien opp til parkeringen på Trollvann.

• Når du kommer til Trollvann parkeringen kan du løpe 20 meter langs asfaltveien og ta stien opp til venstre.

• Vel oppe kan du unne deg pizza, hjemmelaget softis eller bare nyte utsikten. Vær obs på at matservering vanligvis stenger kl 20.

PS. Pizzastien inneholder et segment på 1 km med 120 meter stigning fra der stien starter. Stigningen er på 11 prosent i snitt.

Slik finner du Pizzastien fra Rundhaugveien.

Panoramastien på vestsiden av Grefsenkollen

Panoramastien har flere steder fin utsikt over byen. Kartgrunnlag: Strava

Dette er en meget fin rute rundt Grefsenkollens vestside. Det er her sola er på ettermiddagen og kvelden.

• Fra Trollvann parkering krysser du asfalten og finner en sti ned på andre siden av veien.

• Fortsett nedover mot bilveien.

• Det er mulig å løpe til venstre like før du når bilveien.

• Om du løper helt ned på asfalten se opp for trafikk, og fortsett 5-10 meter nedover. Du vil da se en annen sti som går oppover til høyre.

• Følg denne stien til det store utsiktspunktet.

• Derfra er det mange stier. Hold høyden og du vil etterhvert komme på stier som leder nedover.

• Du passerer nok et utsiktspunkt og forsetter bare forbi ned til bilveien ved Akebakkeskogen.

Grefsenkollen parkering til Akebakkeskogen

Denne stien er en variant som går motsatt vei av Stirsdag frem til utsikten. Kartgrunnlag: Strava

Om du er på toppen av Grefsenkollen og skal tilbake mot byen er dette en gøyal og rask sti.

• Se etter stien i enden av parkeringsplassens sørøstlige side. Den starter med å gå opp et par høydemeter.

• Følg stien nedover og hold slakt høyre i de første stikryssen.

• Følg deretter ryggen frem til utsikten over byen.

• Ta krapp venstre ned derfra.

• Følg stien ned til bilveien.

Her er det mange stier. Så lenge du løper nedover vil du finne frem.

Den skjulte revestien

Dette sidesporet tar deg til åsens kanskje eldste trær. Kartgrunnlag: Strava

Mellom Stigbakken og Trollvann er en spennende sti i en kløft med gamle og høye grantrær, store steinblokker, trefall, bergvegger og grønn mose.

Stien starter på venstre side akkurat der grusveien i Stigbakken blir brattere. Du vil se to stier der. Jeg anbefaler den til venstre som går litt ned først. Oppover anbefaler jeg å bruke tid på å studere omgivelsene.

Kløfta er en del av gammelskogen på Grefsenkollens østside. Den fortsetter på nordøstsiden av Trollvann. Det bor sannsynligvis en revefamilie i steinura her da jeg har sett rev der flere ganger.

Ved kraftig vind bør du være oppmerksom her da trær kan brekke og falle.

Dette er noen av de mange stiene i Grefsenkollen. Prøv deg frem selv for å finne flere, og kontakt gjerne Bjørnar for en felles guidet tur.